In opdracht van het O-team van het Ministerie van BZK presenteerde MUST een nieuwe kijk op de gebiedsontwikkeling rondom station Hoorn. Poort van Hoorn is een plan voor een 2-5-10 minuten station.
Het perspectief voor het stationsgebied van Hoorn is deze door te ontwikkelen tot mobiliteitsknooppunt voor de regio West-Friesland. De stationsknoop Hoorn is aangeduid met type ‘plus’. Dat betekent dat er tussen de 10.000 en 25.000 in- en uitstappers per dag zijn.
Bij het station Hoorn komen verschillende vervoersmodaliteiten samen tot een knoop en de auto domineert. Om echter voldoende kwaliteit aan het gebied te kunnen toevoegen, werd het nodig geacht de huidige modaliteiten eens grondig onder de loep te nemen en voor conflicten op allerlei niveaus oplossingen te bedenken.
Het ontwerpend onderzoek richtte zich op de confrontatie tussen langzaam en snelverkeer, de route en oriëntatie in het gebied, de wijze waarop de verkeersstromen samen komen, de omgang met de dominantie van de auto, hoe de auto snel en efficiënt in de P+R te krijgen, de aansluiting op het Keern en haar huidige gelijkvloerse kruising met het spoor.
Periode
2019
Product
Kaartenset en rapportage
Opdrachtgever
O-team, Ministerie van Binnenlandse Zaken